Vilken typ av konst vi än stöter på så kommer det alltid finnas de som är lite bättre på det än andra, samma sak gäller med foto. De flesta fotografer specialiserar sig på en viss typ av foto och jobbar för att bli så bra som möjligt, men det dyker alltid upp någon som är lite extra bra inom ett visst område. Någon där det verkar falla sig naturligt. Detta kan vara lite retsamt för andra som kanske kämpar med just detta, men vi kan inte annat än älska när en sådan person dyker upp.

Orädd kvinna

En person som var extra duktig inom sitt område, fast aldrig riktigt fick det erkännande hon förtjänade, var Germaine Krull. Denna tysk/fransk/holländska kvinna beskrevs som ett särskilt frispråkigt exemplar i en grupp av tidiga kvinnliga fotografer på 1900-talet som kunde leda liv fria från konventionen. Krull är mest känd för fotografiskt illustrerade böcker, så som hennes Métal portfolio från 1928.

Från studier till politik

Hon studerade på Lehr- und Versuchsanstalt für Photographie 1915-1917 eller 1918, en fotoskola i München i Tyskland där Frank Eugene lärande av pictoralism hade varit inflytande. Efter detta öppnade hon en studio i München där hon tog porträtt av bland andra Kurt Eisner, dessutom blev hon vän med en hel del framstående personer så som Friedrich Pollock, Mac Horkheimer och Rainer Maria Rilke. Detta ledde till att hon blev politiskt aktiv, hon blev till och med fängslad efter hon hjälpte till vid ett flyktförsök till Österrike.

Annorlunda konst

1922-1925 bodde hon i Berlin och återupptog sin fotokarriär, hon arbetade tillsammans med Kurt Hutton i en studio de hade gemensamt. Här producerade hon en serie nakenbilder som beskrivits vara nästan som satirer av lesbisk pornografi. 1928 ansågs Krull vara en av de bästa fotograferna i Paris tillsammans med André Kertész och Man Ray. Nu handlade hennes fotografiska arbete huvudsakligen om fotojournalism, som exempelvis hennes foton för Vu, en fransk tidning. Denna kvinna gjorde även en banbrytande studie av anställningarnas svarta prickar för Weekly Illustrated, men det mesta av detta banbrytannde reportage finns än idag inspärrat i pressarkiven och hon har aldrig fått något erkännande för det.

Böcker värda en titt

Vill man ta sig en titt på hennes arbete finns det en rad olika böcker man kan införskaffa, Métal, 100 x Paris, Visaged de Paris och många fler. Man kan även finna hennes arbete i filmerna Six Pour Dix Fancs och Il Partit pour un Long Voyage. En kvinna som är värd att ta en titt på om man är intresserad av foto.